بررسی گوشی شیائومی مدل Mi Note 10 Pro
نوشته شده توسط : رز علینژاد

از آخرین باری که یک گوشی شیائومی می نوت دیده ایم، مدت زیادی می گذرد. بیش از دو سال پیش بود که شرکت شیائومی مدل می نوت ۳ (Mi Note 3) را در بازار عرضه کرد. این مدل با استقبال سردی از سوی مخاطبان روبرو شد که اصلا مدنظر کمپانی شیائومی نبود. به همین دلیل پروژه مدل های نوت (Note) موقتا متوقف شد. حالا اما میتوان گفت که با عرضه گوشی شیائومی می نوت 10 (Xiaomi Mi Note 10) پروژه مدلهای نوت کمپانی شیائومی رسما راه اندازی مجدد شده است. با این تفاوت که شیائومی این بار بسیار قدرتمند و هوشمندانه وارد بازار گشته و با عرضه شیائومی می نوت 10 افق های جدیدی را روشن نموده است.

در این مطب قصد داریم برای کسانی که قصد خرید گوشی شیائومی می نوت 10 پرو را را دارند از جنبه های زیر مورد بررسی جامع، کامل و تخصصی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

طراحی

می نوت 10 پرو به نوعی برادر ناتنی هواوی پی 30 پرو شناخته می شود. از پنل های شیشه ای با لبه های خمیده گرفته تا نحوه چینش دوربین ها و رنگبندی محصول، به نوعی الهام گرفته از پی 30 پرو هستند و همین موضوع باعث می شود که می نوت 10 پرو در زمینه طراحی، اصالت نداشته باشد. البته تمامی این موارد، به معنای زیبا نبودن می نوت 10 نیست و این محصول در کنار طراحی زیبا، از کیفیت ساخت بسیار خوبی نیز برخوردار می باشد.

برای پنل های پشت و جلوی می نوت 10 پرو از شیشه گوریلا گلس 5 استفاده شده و ابعاد بدنه این گوشی، ۱۵۷٫۸x۷۴٫۲x۹٫۷ میلی‌متر می باشد که نشان می دهد با محصول بزرگی رو به رو هستیم. وزن دستگاه نیز به 208 گرم می رسد که در کنار ضخامت 9.7 میلی متری، نشانه خوبی برای ارگونومی دستگاه نمی باشند؛ اما باتری حجیم 5260 میلی آمپر ساعتی و لبه های خمیده پنل پشتی، تا حدودی این موضوع را قابل چشم پوشی می کنند.

در قسمت جلوی دستگاه، نمایشگر 6.47 اینچی با بریدگی قطره ای قرار داده شده است که لبه های آن خمیده بوده و حاشیه های بسیار کوچکی آن را احاطه کرده است. در داخل بریدگی، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قرار گرفته است که در بالای آن، اسپیکر مکالمه به چشم می خورد. سنسور اثر انگشت اوپتیکال نیز در نیمه پایینی نمایشگر حضور دارد که به گفته شیائومی، عملکرد آن در مقایسه با نسل قبلی که در گوشی هایی مثل Mi 9T دیده بودیم، بهتر شده است.

در پنل پشتی می نوت 10 پرو، موردی که پیش از هر چیز خودنمایی می کند، دوربین پنجگانه آن می باشد. 3 مورد از دوربین های این گوشی، یعنی دوربین اصلی و دو دوربین تله فوتو، در داخل یک ماژول قرار داده شده اند که به طور قابل توجهی، دارای برآمدگی بوده و این موضوع با توجه به ضخامت 9.7 میلی متری دستگاه، چندان خوشایند نیست. دو دوربین فوق عریض و ماکرو اما تقریبا هم سطح با بدنه می باشند که پایین تر از سه دوربین گفته شده قرار گرفته اند و دوربین ماکرو به حدی پایین می باشد که اکثر موارد ناخودآگاه با انگشت کاربر کثیف می شود.

در کنار دوربین ها، دو فلاش LED دوگانه به چشم می خورد که در نوع خود، مورد جالبی می باشد؛ اما باید توجه داشته باشید که هنگام روشن کردن دستی این LED ها به عنوان چراغ قوه، تنها دو مورد از آن ها قابل استفاده خواهد بود.

در نهایت نوبت به فریم آلومینیومی می نوت 10 پرو می رسد که طراحی آن کاملا شبیه به نسخه بکار رفته در هواوی پی 30 پرو است. روی لبه پایینی این فریم که ساختاری تخت دارد، درگاه USB Type-C به همراه جک هدفون و خروجی اسپیکر قرار داده شده است و در سمت مقابل نیز فرستنده اینفرارد به همراه میکروفون حذف نویز به چشم می خورد.

لبه سمت چپ این گوشی، خلوت ترین ظاهر را به خود اختصاص داده و هیچ موردی روی آن به چشم نمی خورد؛ چرا که کلید های تنظیم صدا و پاور به همراه درگاه سیمکارت، همگی روی لبه سمت راست قرار دارند و گفتنی است که می نوت 10 و نسخه پرو، فاقد درگاه اختصاصی برای اضافه کردن کارت حافظه هستند. گذشته از این موارد، بد نیست بدانید که همانند تمام گوشی های شیائومی، بدنه این محصول نیز موفق به دریافت استاندارد لازم برای مقاومت در برابر نفوذ آب نشده است.

نمایشگر

می نوت 10 پرو از نمایشگر 6.47 اینچی آمولد با رزولوشن 1080×2340 استفاده می کند که تراکم پیکسلی 399 ppi را در نسبت تصویر 19:5:9 در اختیار می گذارد. این نمایشگر دارای گوشه های گرد و لبه های خمیده می باشد که حاشیه های باریکی آن را احاطه کرده و حدود 88 درصد از مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده است.

شیائومی در می نوت 10 و می نوت 10 پرو، نسخه دوم حالت خواندن (Reading Mode 2.0) را قرار داده است که به لطف آن، نمایشگر این گوشی با کاهش نور آبی، موفق به دریافت گواهی TUV شده است. همچنین نمایشگر این گوشی از استاندارد HDR 10 پشتیبانی می کند و با توجه به اولد بودن پنل، قابلیت Always On Display نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

حداکثر روشنایی پنل آمولد می نوت 10 پرو، در حالت خودکار به 600 نیت می رسد که نشان می دهد برای استفاده از آن در محیط هایی با تابش مستقیم نور آفتاب، مشکل خاصی وجود نخواهد داشد. در حالت دستی نیز روشنایی این پنل به 430 نیت می رسد که آن را در رده تقریبا ماشبه با پنل های اولد بکار رفته در سایر اسمارتفون ها قرار می دهد.

در قسمت تنظیمات نمایشگر، امکانات متنوعی قرار داده شده است که از میان آن ها می توان به حالت تیره، حالت خواندن، امکان مخفی کردن بریدگی و تنظیمات رنگی اشاره کرد. در منوی تنظیمات رنگی نمایشگر این گوشی، سه پروفایل مختلف با نام های خودکار، استاندارد و اشباع به چشم می خورد که در حالت خودکار می توان دمای رنگ ها را به صورت دستی و به دلخواه، تنظیم کرد.

 

در حالت خودکار، نمایشگر Mi Note 10 Pro فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می دهد و شیائومی به دلیل تنظیم خودکار رنگ ها بر اساس نور محیط، استفاده از این حالت را به کاربران پیشنهاد می دهد. با این حال، دقت رنگ ها در این حالت چندان عالی نیست و باید در نظر داشته باشید که اگر دمای رنگی را روی warm قرار دهید، تا حدودی دقت رنگ ها بهبود پیدا خواهد کرد.

در حالت بعدی یعنی حالت استاندارد، فضای رنگی نمایشگر به sRGB تغییر پیدا می کند که در آن رنگ ها با دقت بهتری به نمایش گذاشته می شوند. در نهایت نوبت به حالت اشباع می رسد که در آن از دقت رنگ ها کاسته شده و به شادابی آن ها افزوده می شود.

اسپیکر

به نظر می رسد شیائومی همچنان اعتقادی به استفاده از اسپیکر دوگانه در اسمارتفون هایش ندارد و گوشی می نوت 10 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. اسپیکر تک کاناله این گوشی که روی لبه پایینی قرار دارد، در تست پخش موسیقی، شدت خروجی میانگین 77 دسی بل را به ثبت می رساند که رقم قابل قبولی برای یک اسپیکر، می باشد. همچنین از نظر کیفیت، این اسپیکر عملکرد مطلوبی دارد و جزئیات صدا را در حداکثر حجم صدا نیز حفظ می کند؛ اما در زمینه عمق بیس، این اسپیکر انتظار ها را برآورده نمی کند.

 

اما یک نکته مثبت در بخش صدا برای می نوت 10 پرو وجود دارد که حفظ جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد. در واقع شیائومی با تولید این محصول نشان می دهد که با وجود جک هدفون هم می توان باتری به بزرگی 5260 میلی آمپر ساعت در داخل یک اسمارتفون قرار داد و این بهانه برای حذف جک هدفون، چندان منطقی نبوده است. از این رو، کاربران می نوت 10 پرو به راحتی و بدون نیاز به تبدیل مخصوص می توانند از هدفون های سیمی و یا کابل AUX برای انتقال صدا، استفاده نمایند.

 دوربین

قسمت پشت شیائومی می نوت 10 بسیار شبیه می ۹ (Mi 9) است. طراحی پشت دارای یک باکس عمودی برای دوربین است. این خانه محل قرارگیری سه مورد از دوربین هاست. (دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی و دوربین زوم ۲ برابر و دوربین زوم ۵ برابر). در خارج از این چیدمان، دوربین بسیار عریض ۲۰ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۲ مگا پیکسلی قرار دارد.

در شیائومی می نوت 10، در کنار باکس عمودی دوربین، دو عدد فلاش LED وجود دارد. یکی از آن ها دارای شیشه جلو روشن و شفاف است که حداکثر نور را ایجاد می کند. در حالی که دیگری دارای دیفیوزر است و نور آن بسیار نرم تر (کم نور تر) است. به همین دلیل این فلاش باعث می شود سایه ها در تصویر جذاب تر و دارای لبه های محو باشد. در این حالت شما می توانید زیباترین عکس های پرتره را با این گوشی بگیرید.

نکته اینکه کاربرد این دو فلاش کاملا مشخص و دقیق است، اما متخصصان هنوز نتوانسته اند درک کنند که چرا شیائومی به یک دوربین ۲مگاپیکسلی ماکرو نیاز داشته است؟! دوربین Ultrawide شیائومی دارای فوکوس اتوماتیک است و این قابلیت را دارد که به تنهایی به صورت ماکرو فیلمبرداری کند. به علاوه اینکه می تواند به خوبی از پس عکاسی ماکرو (ازنزدیک) برآید. کارشناسان حدسمی زنند که دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی شیائومی می نوت 10 فقط به دلایل بازاریابی و ترغیب مشتریان در این گوشی قرار گرفته است. بالاخره می دانیم که یک دوربین پنتا (پنج دوربینه) همیشه بهتر از دوربین چهارگانه است. در ادامه البته بیشتر به جزییات دوربین های می نوت 10 خواهیم پرداخت.

شیائومی می نوت 10 (Mi Note 10) اولین گوشی شیائومی است که به دوربین پنتا (پنج گانه) مجهز شده و در عین اینکه همه کاره و جذاب به نظر میرسد ، چند سوال گیج کننده را برای کارشناسان به همراه داشته است. مثلا چگونه و چرا دوربین تله زوم پنج برابری ۵ مگاپیکسلی عکس با کیفیت ۸ مگا پیکسل را نیز پشتیبانی می کند؟! و یا اصلا چگونه این لنز بدون وجود پریسکوپ تا ۵ برابر زوم می شود؟!

نکته مهم اینکه نوآوری و پیشرفت فناوری همیشه با سوال و ابهام همراه بوده و مدتی زمان می برد تا ویژگی های مثبت یا منفی یک تکنولوژی عیان شود!

سخت افزار

بر خلاف ظاهری شبیه به پرچمداران و ساختمان دوربین قدرتمند، می نوت 10 پرو از تراشه پرچمدار کوالکام استفاده نمی کند. در واقع این گوشی به تراشه اسنپدراگون 730G مجهز شده است که به عنوان قدرتمند ترین تراشه میان رده کوالکام در سال 2019 شناخته می شود.

اسنپدراگون 730G دارای پردازنده مرکزی 8 هسته ای می باشد که در دو کلاستر به پردازش می پردازند. کلاستر قدرتمند این پردازنده مرکزی، داری 2 هسته سریع Cortex-A76 با حداکثر فرکانس 2.2 گیگاهرتز می باشد و کلاستر بعدی که برای پردازش امور سبک کاربرد دارد، دارای 6 هسته پردازشی کم مصرف Cortex-A55 با حداکثر فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز است. همچنین گفتنی است که به نسبت پردازش مورد نیاز، هر دو کلاستر به تنهایی و یا با همدیگر می توانند فعالیت داشته باشند.

اما شاید برای شما هم سوال باشد که حرف G در پایان اسم این تراشه، به چه منظور استفاده شده است. اسنپدراگون 730G در واقع نسخه قدرتمند تر اسنپدراگون 730 می باشد که در زمینه پردازش گرافیکی، 15 درصد سریع تر عمل می کند و پردازنده گرافیکی آن، از رزولوشن های بالاتر پشتیبانی می کند. به همین دلیل این تراشه از پسوند G که ابتدای کلمه Gaming می باشد، استفاده می کند و این موضوع نشان می دهد که اسنپدراگون 730G برای اجرای بهتر بازی ها، بهینه سازی شده است.

این SoC از فیلمبرداری فوق آهسته با نرخ فریم 960 و رزولوشن اچ دی هم پشتیبانی می کند و از سایر قابلیت های آن می توان به مودم LTE X15 و پشتیبانی از WiFi 6 اشاره کرد. ناگفته نماند که تراشه اسنپدراگون 730G با لیتوگرافی 8 نانومتری سامسونگ به تولید انبوده رسیده است و در می نوت 10 پرو، 8 گیگابایت حافظه رم LDDR4X به همراه 256 گیگابایت حافظه رم، آن را همراهی می کنند.

بررسی گوشی شیائومی می نوت 10 پرو

نرم افزار

می نوت 10 و می نوت 10 پرو اولین محصولات شیائومی به شمار می آیند که با نسخه جدید رابط کاربری آن ها، یعنیMIUI 11 روانه بازار شده اند. البته باید در نظر داشته باشید که این رابط کاربری همچنان بر پایه اندروید 9 بوده و خبری از اندروید 10 ، در کار نمی باشد.

MIUI 11 تقریبا همان MIUI 10 می باشد که تغییرات اساسی در آن ایجاد نشده است. با این حال تغییراتی در زمینه طراحی، سیستم مدیریت فایل، حالت تیره، نمایشگر همیشه روشن و … ایجاد شده است که باعث می شود MIUI 11 را بهترین نسخه از رابط کاربری شیائومی به شمار بیاویم.

منوی اصلی رابط کاربری MIUI 11 تغییری نسبت به نسل قبلی نداشته و همچنان خبری از منوی جداگانه برای اپلیکیشن ها، در کار نمی باشد. پنل نوتیفیکیشن ها نیز بدون تغییر مانده و منوی اپلیکیشن های در حال اجرا، مشابه گذشته است.

مشابه چیزی که در MIUI 10 دیده بودیم، در نسخه جدید نیز یک حالت تیره برای رابط کاربری در نظر گرفته شده است؛ با این تفاوت که در نسخه جدید، حالت تیره با اپلیکیشن های بیشتری سازگار است و نوع رنگ بندی آیکون ها و اجزای مختلف، به گونه ای انتخاب شده است که هماهنگی بیشتری در حالت تیره داشته باشد.

می نوت 10 و می نوت 10 پرو به لطف استفاده از نمایشگر اولد، از قابلیت Always On Display پشتیبانی می کنند که می توان با تعیین زمان مشخص، از آن استفاده کرد. در نسخه جدید رابط کاربری شیائومی، این قابلیت با بهبود هایی همراه شده؛ به طوری که شاهد تم های متنوعی هستیم و بیشتر آن ها را می توان به دلخواه شخصی سازی کرد. همچنین یک ویژگی جدید افزوده شده است که هنگام دریافت اعلان، لبه های نمایشگر را با افکت نوری، روشن می کند.

یک قابلیت جدید دیگر در MIUI 11، صدای اعلانات با الهام از طبیعت می باشد. همانطور که می دانید صدای اعلان ها، هشدار ها و تماس های دریافتی در طول شبانه روز می توانند استرس زا باشند. شیائومی برای حل این موضوع، به سراغ طبیعت رفته و با صداهایی الهام گرفته از طبیعت که بر اساس زمان و روزانه تغییر می کنند؛ صدای اعلان ها و هشدار ها را ملایم تر کرده است.

از این موارد که بگذریم، باید گفت که مواردی در رابط کاربری شیائومی وجود دارند که همچنان آزاردهنده هستند. به عنوان مثال در برخی از قسمت های این رابط کاربری، تبلیغات مختلف به چشم می خورد و موارد اضافی مثل آنتی ویروس برای اسکن اپ ها وجود دارد که با وجود آنتی ویروس گوگل پلی، قابلیتی واقعا اضافی به شمار می آید و بعد از نصب هر اپلیکیشن، زمان قابل توجهی را تلف می کند. همچنین، شیائومی نشان داده است که در آپدیت سیستم عامل گوشی های خود، سرعت چندان خوبی ندارد و به نظر می رسد در نسخه جدید نیز، فکری به حال این موضوع نشده است.

باتری

شیائومی می نوت ۱۰ از یک باتری قدرتمند ۵۲۶۰ میلی آمپر ساعتی برخوردار است. (۳۰ درصد قوی تر از باتری Mi 9 Pro و ۶۰ درصد قوی تر از باتری Mi 9). شیائومی می نوت 10 از شارژ سریع ۳۰ واتی مبتنی بر USB Power Delivery پشتیانی می کند.

شارژر ۳۰ واتی در مدت زمان ۳۰ دقیقه تقریبا ۵۷ درصد باتری کاملا خالی را شارژ می کند. برای شارژ کامل باتری می نوت 10 نیز ۶۵ دقیقه زمان نیاز است.

باتری شیائومی می نوت 10 (Xiaomi Mi Note 10) امتیاز استقامت بسیار خوبی در تست ها ثبت کرده است. بیشترین زمان نگهداری شارژ آن ۹۵ ساعت است. همچنین در زمان مکالمه و تماشای فیلم نیز بسیار خوب بوده است. البته گشت و گزار در اینترنت و استفاده از دیتا باتری بیشتری را نسبت به آنچه تخمین زده ایم تخلیه می کند. کارشناسان گمان می کنند که در اصل رابط کاربری جدید اندروید، یعنی MIUI 11 ممکن است مسئول این حجم کاهش شارژ در زمان استفاده از اینترنت باشد باشد که امیدواریم شیائومی عملکردش را با بروزرسانی نرم افزاری بهبود بخشد.

مزایا

  • صفحه نمایش AMOLED ، وضوح بالا و شفافیت بسیار عالی ، دقت رنگی DCI-P3
  • باتری پرقدرت که بسیار سریع هم شارژ می شود.
  • پردازنده اسنپ دراگون (Snapdragon 730G) که برنامه ها و بازی ها را با کیفیت خوبی اجرا می نماید.
  • همه دوربینها عکسهای بسیار عالی به خصوص در روز دارند.
  • مجهز به رابط کاربری MIUI 11 اندروید.
  • جک صوتی ۳.۵ میلی متری ، بلستر IR.

معایب

  • به هیچ عنوان دارای مقاومت در برابر آب نیست.
  • کمپانی می توانست از پردازنده اسنپدراگون 855 استفاده کند.
  • با وجوددوربین ها و سنسور های قدرتمند عکاسی در نور کم خاص و در حد انتظار نیست.
  • کیفیت ضبط ویدیو با هیچ یک از دوربین ها خاص و شگفت انگیز نیست.
  • افزایش کیفیت عکس های ۵ مگاپیکسلی زوم پنج برابر به ۸ مگاپیکسل بی معنی است و توجیه منطقی ندارد.
  • متاسفانه هنوز با اندروید ۱۰ لانچ نشده است.

 





:: موضوعات مرتبط: شیائومی , ,
:: برچسب‌ها: قیمت گوشی شیائومی می نوت 10 پرو , قیمت گوشی شیائومی نوت ۱۰ پرو , قیمت شیائومی نوت ۱۰ پرو , شیائومی نوت 8 پرو , Mi note 10 pro قیمت ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: